SEO

SEO of SEA? Sprint of marathon?

Leestijd: 3 minuten
SEO of SEA? Riumssen

Het zijn vragen die veel ondernemers zichzelf stellen. Hoe word ik beter vindbaar in Google? Ga ik voor de sprint (SEA) of voor de marathon (SEO)? Of kan ik beter voor beide gaan? In deze blog leggen we uit wat het verschil tussen SEO en SEA is en wat de voor- en nadelen zijn.

Het verschil tussen SEO en SEA

Het grote verschil tussen SEO en SEA is dat je met SEO ‘gratis’ zichtbaar op de eerste pagina van Google kunt staan. Terwijl je met SEA moet betalen om zichtbaar te worden op pagina 1 van Google. We hebben het woord gratis tussen aanhalingstekens geplaatst, omdat je website en content natuurlijk niet voor niets gebouwd en gecreëerd worden. Tijd kost SEO in ieder geval altijd.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands zeggen we ook wel zoekmachine optimalisatie. Met andere woorden; het doormiddel van tekst en/of technische aanpassingen je website steeds beter laten voldoen aan de eisen van Google (en andere zoekmachines). Hierdoor wordt je site beter vindbaar. Uiteraard is het niet alleen maar koek en ei. Daarom vind je hieronder enkele voor- en nadelen van SEO.

Voordelen van SEO

  1. Je bedrijf wordt er beter vindbaar in Google van;
  2. SEO hoeft niet duur te zijn;
  3. De effecten van SEO zijn goed meetbaar;
  4. SEO gaat lang mee;
  5. Je kunt zeer lokaal en/of branchespecifiek adverteren.

Nadelen van SEO

  1. Het duurt even voordat je SEO-aanpassingen resultaat opleveren;
  2. SEO kan duur en tijdrovend zijn;
  3. Het garandeert geen plek op pagina 1 van Google.

Lees ook het artikel ‘Waar moet een goed vindbare website aan voldoen’

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising. In het Nederlands noemen we dat ook wel zoekmachine adverteren. Met andere woorden; Doormiddel van advertenties bovenaan in Google zichtbaar worden. Je weet wel, die eerste drie, vier of vijf zoekresultaten die bij iedere zoekactie bovenaan staan. Zij zijn ook altijd voorzien van een groen blok met ‘Advertentie’ erin. Deze advertenties maak je in Google Ads. SEA heeft natuurlijk ook zijn voor- en nadelen. Hieronder vind je er enkele.

Voordelen van SEA

  1. SEA levert snel resultaat;
  2. Je staat bovenaan in Google;
  3. Met SEA adverteer je doelgroepgericht;
  4. Je betaalt per klik. Niet per vertoning;
  5. Google-advertenties hebben een groot bereik.

Nadelen van SEA

  1. SEA is niet goedkoop;
  2. Je dient kennis van zaken te hebben.
  3. SEA werkt alleen zolang je betaalt.

Het zijn vragen die veel ondernemers zichzelf stellen. Hoe word ik beter vindbaar in Google? Ga ik voor de sprint (SEA) of voor de marathon (SEO)? Of kan ik beter voor beide gaan? In deze blog leggen we uit wat het verschil tussen SEO en SEA is en wat de voor- en nadelen zijn.

Het verschil tussen SEO en SEA

Het grote verschil tussen SEO en SEA is dat je met SEO ‘gratis’ zichtbaar op de eerste pagina van Google kunt staan. Terwijl je met SEA moet betalen om zichtbaar te worden op pagina 1 van Google. We hebben het woord gratis tussen aanhalingstekens geplaatst, omdat je website en content natuurlijk niet voor niets gebouwd en gecreëerd worden. Tijd kost SEO in ieder geval altijd.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands zeggen we ook wel zoekmachine optimalisatie. Met andere woorden; het doormiddel van tekst en/of technische aanpassingen je website steeds beter laten voldoen aan de eisen van Google (en andere zoekmachines). Hierdoor wordt je site beter vindbaar. Uiteraard is het niet alleen maar koek en ei. Daarom vind je hieronder enkele voor- en nadelen van SEO.

Voordelen van SEO

  1. Je bedrijf wordt er beter vindbaar in Google van;
  2. SEO hoeft niet duur te zijn;
  3. De effecten van SEO zijn goed meetbaar;
  4. SEO gaat lang mee;
  5. Je kunt zeer lokaal en/of branchespecifiek adverteren.

Nadelen van SEO

  1. Het duurt even voordat je SEO-aanpassingen resultaat opleveren;
  2. SEO kan duur en tijdrovend zijn;
  3. Het garandeert geen plek op pagina 1 van Google.

Lees ook het artikel ‘Waar moet een goed vindbare website aan voldoen’

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising. In het Nederlands noemen we dat ook wel zoekmachine adverteren. Met andere woorden; Doormiddel van advertenties bovenaan in Google zichtbaar worden. Je weet wel, die eerste drie, vier of vijf zoekresultaten die bij iedere zoekactie bovenaan staan. Zij zijn ook altijd voorzien van een groen blok met ‘Advertentie’ erin. Deze advertenties maak je in Google Ads. SEA heeft natuurlijk ook zijn voor- en nadelen. Hieronder vind je er enkele.

Voordelen van SEA

  1. SEA levert snel resultaat;
  2. Je staat bovenaan in Google;
  3. Met SEA adverteer je doelgroepgericht;
  4. Je betaalt per klik. Niet per vertoning;
  5. Google-advertenties hebben een groot bereik.

Nadelen van SEA

  1. SEA is niet goedkoop;
  2. Je dient kennis van zaken te hebben.
  3. SEA werkt alleen zolang je betaalt.

Het zijn vragen die veel ondernemers zichzelf stellen. Hoe word ik beter vindbaar in Google? Ga ik voor de sprint (SEA) of voor de marathon (SEO)? Of kan ik beter voor beide gaan? In deze blog leggen we uit wat het verschil tussen SEO en SEA is en wat de voor- en nadelen zijn.

Het verschil tussen SEO en SEA

Het grote verschil tussen SEO en SEA is dat je met SEO ‘gratis’ zichtbaar op de eerste pagina van Google kunt staan. Terwijl je met SEA moet betalen om zichtbaar te worden op pagina 1 van Google. We hebben het woord gratis tussen aanhalingstekens geplaatst, omdat je website en content natuurlijk niet voor niets gebouwd en gecreëerd worden. Tijd kost SEO in ieder geval altijd.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands zeggen we ook wel zoekmachine optimalisatie. Met andere woorden; het doormiddel van tekst en/of technische aanpassingen je website steeds beter laten voldoen aan de eisen van Google (en andere zoekmachines). Hierdoor wordt je site beter vindbaar. Uiteraard is het niet alleen maar koek en ei. Daarom vind je hieronder enkele voor- en nadelen van SEO.

Voordelen van SEO

  1. Je bedrijf wordt er beter vindbaar in Google van;
  2. SEO hoeft niet duur te zijn;
  3. De effecten van SEO zijn goed meetbaar;
  4. SEO gaat lang mee;
  5. Je kunt zeer lokaal en/of branchespecifiek adverteren.

Nadelen van SEO

  1. Het duurt even voordat je SEO-aanpassingen resultaat opleveren;
  2. SEO kan duur en tijdrovend zijn;
  3. Het garandeert geen plek op pagina 1 van Google.

Lees ook het artikel ‘Waar moet een goed vindbare website aan voldoen’

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising. In het Nederlands noemen we dat ook wel zoekmachine adverteren. Met andere woorden; Doormiddel van advertenties bovenaan in Google zichtbaar worden. Je weet wel, die eerste drie, vier of vijf zoekresultaten die bij iedere zoekactie bovenaan staan. Zij zijn ook altijd voorzien van een groen blok met ‘Advertentie’ erin. Deze advertenties maak je in Google Ads. SEA heeft natuurlijk ook zijn voor- en nadelen. Hieronder vind je er enkele.

Voordelen van SEA

  1. SEA levert snel resultaat;
  2. Je staat bovenaan in Google;
  3. Met SEA adverteer je doelgroepgericht;
  4. Je betaalt per klik. Niet per vertoning;
  5. Google-advertenties hebben een groot bereik.

Nadelen van SEA

  1. SEA is niet goedkoop;
  2. Je dient kennis van zaken te hebben.
  3. SEA werkt alleen zolang je betaalt.

Het zijn vragen die veel ondernemers zichzelf stellen. Hoe word ik beter vindbaar in Google? Ga ik voor de sprint (SEA) of voor de marathon (SEO)? Of kan ik beter voor beide gaan? In deze blog leggen we uit wat het verschil tussen SEO en SEA is en wat de voor- en nadelen zijn.

Het verschil tussen SEO en SEA

Het grote verschil tussen SEO en SEA is dat je met SEO ‘gratis’ zichtbaar op de eerste pagina van Google kunt staan. Terwijl je met SEA moet betalen om zichtbaar te worden op pagina 1 van Google. We hebben het woord gratis tussen aanhalingstekens geplaatst, omdat je website en content natuurlijk niet voor niets gebouwd en gecreëerd worden. Tijd kost SEO in ieder geval altijd.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands zeggen we ook wel zoekmachine optimalisatie. Met andere woorden; het doormiddel van tekst en/of technische aanpassingen je website steeds beter laten voldoen aan de eisen van Google (en andere zoekmachines). Hierdoor wordt je site beter vindbaar. Uiteraard is het niet alleen maar koek en ei. Daarom vind je hieronder enkele voor- en nadelen van SEO.

Voordelen van SEO

  1. Je bedrijf wordt er beter vindbaar in Google van;
  2. SEO hoeft niet duur te zijn;
  3. De effecten van SEO zijn goed meetbaar;
  4. SEO gaat lang mee;
  5. Je kunt zeer lokaal en/of branchespecifiek adverteren.

Nadelen van SEO

  1. Het duurt even voordat je SEO-aanpassingen resultaat opleveren;
  2. SEO kan duur en tijdrovend zijn;
  3. Het garandeert geen plek op pagina 1 van Google.

Lees ook het artikel ‘Waar moet een goed vindbare website aan voldoen’

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising. In het Nederlands noemen we dat ook wel zoekmachine adverteren. Met andere woorden; Doormiddel van advertenties bovenaan in Google zichtbaar worden. Je weet wel, die eerste drie, vier of vijf zoekresultaten die bij iedere zoekactie bovenaan staan. Zij zijn ook altijd voorzien van een groen blok met ‘Advertentie’ erin. Deze advertenties maak je in Google Ads. SEA heeft natuurlijk ook zijn voor- en nadelen. Hieronder vind je er enkele.

Voordelen van SEA

  1. SEA levert snel resultaat;
  2. Je staat bovenaan in Google;
  3. Met SEA adverteer je doelgroepgericht;
  4. Je betaalt per klik. Niet per vertoning;
  5. Google-advertenties hebben een groot bereik.

Nadelen van SEA

  1. SEA is niet goedkoop;
  2. Je dient kennis van zaken te hebben.
  3. SEA werkt alleen zolang je betaalt.

Het zijn vragen die veel ondernemers zichzelf stellen. Hoe word ik beter vindbaar in Google? Ga ik voor de sprint (SEA) of voor de marathon (SEO)? Of kan ik beter voor beide gaan? In deze blog leggen we uit wat het verschil tussen SEO en SEA is en wat de voor- en nadelen zijn.

Het verschil tussen SEO en SEA

Het grote verschil tussen SEO en SEA is dat je met SEO ‘gratis’ zichtbaar op de eerste pagina van Google kunt staan. Terwijl je met SEA moet betalen om zichtbaar te worden op pagina 1 van Google. We hebben het woord gratis tussen aanhalingstekens geplaatst, omdat je website en content natuurlijk niet voor niets gebouwd en gecreëerd worden. Tijd kost SEO in ieder geval altijd.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands zeggen we ook wel zoekmachine optimalisatie. Met andere woorden; het doormiddel van tekst en/of technische aanpassingen je website steeds beter laten voldoen aan de eisen van Google (en andere zoekmachines). Hierdoor wordt je site beter vindbaar. Uiteraard is het niet alleen maar koek en ei. Daarom vind je hieronder enkele voor- en nadelen van SEO.

Voordelen van SEO

  1. Je bedrijf wordt er beter vindbaar in Google van;
  2. SEO hoeft niet duur te zijn;
  3. De effecten van SEO zijn goed meetbaar;
  4. SEO gaat lang mee;
  5. Je kunt zeer lokaal en/of branchespecifiek adverteren.

Nadelen van SEO

  1. Het duurt even voordat je SEO-aanpassingen resultaat opleveren;
  2. SEO kan duur en tijdrovend zijn;
  3. Het garandeert geen plek op pagina 1 van Google.

Lees ook het artikel ‘Waar moet een goed vindbare website aan voldoen’

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising. In het Nederlands noemen we dat ook wel zoekmachine adverteren. Met andere woorden; Doormiddel van advertenties bovenaan in Google zichtbaar worden. Je weet wel, die eerste drie, vier of vijf zoekresultaten die bij iedere zoekactie bovenaan staan. Zij zijn ook altijd voorzien van een groen blok met ‘Advertentie’ erin. Deze advertenties maak je in Google Ads. SEA heeft natuurlijk ook zijn voor- en nadelen. Hieronder vind je er enkele.

Voordelen van SEA

  1. SEA levert snel resultaat;
  2. Je staat bovenaan in Google;
  3. Met SEA adverteer je doelgroepgericht;
  4. Je betaalt per klik. Niet per vertoning;
  5. Google-advertenties hebben een groot bereik.

Nadelen van SEA

  1. SEA is niet goedkoop;
  2. Je dient kennis van zaken te hebben.
  3. SEA werkt alleen zolang je betaalt.

Online beter vindbaar met een combinatie van SEO en SEA

Idealiter gebruik je een combinatie van SEO en SEA. Want met SEA-campagnes ben je meteen zichtbaar als men de specifieke zoektermen waar jij op gevonden wilt worden in Google intypt. En met SEO werk je aan de lange termijn vindbaarheid van je bedrijf of organisatie. Uiteraard kost deze combinatie wel vaak een flinke duit en een hoop tijd.

Lees ook het artikel ‘Waarom Facebook promotie nog steeds belangrijk is voor je bedrijf!’

Maak jouw bedrijf beter vindbaar!

Wil jij ook aan de gang met SEO en SEA, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Of ben je al begonnen, maar blijkt het meer tijd te kosten dan je had gedacht? Vul onderstaand contactformulier in of stuur een mail naar hello@riumssen.nl. Wij nemen dan direct contact met je op om je zo snel mogelijk uit de brand te helpen. Je mag uiteraard ook bellen naar 040-2110953.

 

Ook zo’n interessante blog op je website? Neem vrijblijvend contact op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.