Website

Staar je niet blind op de allerlaatste SEO-hype

Leestijd: 3 minuten
SEO-hype Riumssen

Als het gaat om SEO, dan loop je in principe altijd achter de feiten aan. Google (nog steeds verreweg de belangrijkste zoekmachine) verandert namelijk dagelijks het algoritme en test continu met allerlei nieuwe verschijningsvormen van de zoekresultaten. Tegen de tijd dat je een strategie hebt bedacht om er iets mee te doen, is er al weer een nieuwe SEO-hype geboren. Relax! Blijf je gewoon in alle rust focussen op de basis van SEO, dan ben je al een heel eind.

De basis van SEO blijft altijd gelijk

Al zo’n twintig jaar is er eigenlijk niets veranderd aan de drie basispijlers van SEO:

  • Techniek
    De code van je pagina’s, de structuur van je website, de snelheid waarmee pagina’s laden, etc.
  • Content
    Zonder content valt er niets te indexeren door Google. Naast tekstpagina’s horen ook afbeeldingen, video’s en bijvoorbeeld pdf’s bij de content van je site.
  • Populariteit
    Linkbuilding is nog steeds ontzettend belangrijk om je autoriteit op bepaalde onderwerpen te bewijzen.

Verandert er dan niets?

Natuurlijk zijn er wel veranderingen geweest in de manier waarop Google je site indexeert en weergeeft in de zoekresultaten. Heel veel zelfs. Maar door te focussen op een heel klein onderdeeltje (bijvoorbeeld dat je per se een zoekwoord vooraan moet zetten in je meta title), verlies je misschien het totaalplaatje uit het oog. Terwijl dit voorbeeld gewoon valt onder de pijler Content.

Een andere belangrijke update aan het algoritme van Google is dat er nu veel meer wordt gekeken hoe een site presteert volgens de Core Web Vitals. Super belangrijk, maar het is ook gewoon een onderdeel van de pijler Techniek.

Waar het altijd op neerkomt is dat Google op zoek is naar de ultieme ‘user experience’ in alle opzichten. Dus een zo snel en duidelijk mogelijke website met relevante content die ook door anderen wordt gezien als autoriteit. Dat klinkt een stuk minder ingewikkeld dan al die SEO-hypes waarmee je overspoeld wordt, nietwaar?

Eens sparren over je SEO-strategie?

Laten we dan samen eens een kopje koffie doen en het erover hebben. We beloven dat we je niet bang maken met de laatste hypes. Neem gerust contact met ons op!

Ook zo’n interessante blog op je website? Neem vrijblijvend contact op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.