Interview

Roger Zweegers: 'Over vijf jaar ziet de ICT-wereld er heel anders uit'

Leestijd: 3 minuten
Roger Zweegers OBI Automatisering Riumssen

Regelmatig interviewt Riumssen ondernemers die wij hoog in het vaandel hebben zitten. Deze keer is Roger Zweegers (1975) aan de beurt. Met zijn ICT-bedrijf OBI Automatisering beheert hij onder ander de netwerksystemen van GoodHabitz, Schooten Advies en diverse andere bedrijven in de regio Eindhoven, Helmond en Den Bosch. Daarnaast is hij ook druk met zijn bedrijven AVG Online en ISO Privacy Advies. In dit artikel hebben we het echter alleen over ICT, marketing en Roger zelf.

Stratums Eind

Zweegers werd geboren in Valkenswaard waar hij tot zijn achttiende woonde. Naast ICT is zeilen zijn passie. “Ik vind het een genot om op het water te vertoeven. De haventjes, de natuur, de romantiek. Heerlijk.” Na de middelbare school verhuist hij naar Eindhoven en komt al snel in de horeca terecht. Maar na een aantal tropenjaren achter de bar heeft hij het daar wel gezien. “Op mijn vijfentwintigste wist ik in één keer wat ik wilde. Ik werkte op het Stratums Eind, dé uitgaansstraat van Eindhoven, en zag daar om me heen allerlei dingen gebeuren waarvan de verleiding om te weerstaan té groot was. Ik zag mezelf niet oud worden op het Stratums Eind.”

Liefde voor computers

Hij vond een administratief baantje en werd daar weer verliefd op computers. “Ik was de liefde voor computers jaren eerder verloren. Mijn eerste computer was een ZX Spectrum. Daar moest je je programma’s en spelletjes nog zelf uittypen en opslaan op een cassettebandje. Dat ging een keer fout, ik was toen een jaar of 11. Na drie dagen programmeren viel de stroom uit en alles waar ik uren aan had gewerkt was kwijt. Ik heb het apparaat toen letterlijk vanuit de eerste etage uit het raam gegooid. Mijn liefde voor computers was even verdwenen. Na mijn horecatijd vond ik hem gelukkig terug. Ik werkte nog even bij FSR Opleidingsgroep en Atos Origin, maar wist al snel dat ik ondernemer wilde zijn. Na twee jaar ben ik samen met Maarten Franken van GoodHabitz OBI Automatisering gestart.”

OBI Automatisering

“Ondanks dat ik een echte ICT-nerd ben, ik hou van de techniek, vind ik het heerlijk om mensen om me heen te hebben. Ik ben echt een mensen-mens. Daarom ben ik ook zo trots op OBI. Bij ons werken allemaal heerlijke vakidioten. Zij snappen dat ICT, net als de horeca, een dienstverlenend vak is. Klanten vinden het niet fijn om te wachten, maar vinden het nog vervelender als ze er niet zeker van zijn of ze wel geholpen worden. Een goede horecaman in de bediening geeft je een seintje ‘ik heb je gezien en ik ga je zo helpen’. En zo hoort een ICT helpdesk ook te werken. Wij begrijpen dat. Helaas kun je dat kun je niet van ieder ICT-bedrijf zeggen. Ik stap al 18 jaar iedere ochtend met heel veel plezier in mijn auto om naar mijn werk te gaan. Dat meen ik serieus.”

De marketingfilosofie van Roger Zweegers

1.     Wie niet kiest wordt niet gekozen
Je moet heel goed nadenken over je doelgroep. Deze moet je zo specialistisch mogelijk uitzoeken.

2.     Schiet altijd met scherp
Je kunt je marketingbudget maar één keer uitgeven. Alleen naar je doelgroep moet je van de daken schreeuwen dat je bestaat en laten weten wat je doet. Alle anderen zijn minder belangrijk.

Regelmatig interviewt Riumssen ondernemers die wij hoog in het vaandel hebben zitten. Deze keer is Roger Zweegers (1975) aan de beurt. Met zijn ICT-bedrijf OBI Automatisering beheert hij onder ander de netwerksystemen van GoodHabitz, Schooten Advies en diverse andere bedrijven in de regio Eindhoven, Helmond en Den Bosch. Daarnaast is hij ook druk met zijn bedrijven AVG Online en ISO Privacy Advies. In dit artikel hebben we het echter alleen over ICT, marketing en Roger zelf.

Stratums Eind

Zweegers werd geboren in Valkenswaard waar hij tot zijn achttiende woonde. Naast ICT is zeilen zijn passie. “Ik vind het een genot om op het water te vertoeven. De haventjes, de natuur, de romantiek. Heerlijk.” Na de middelbare school verhuist hij naar Eindhoven en komt al snel in de horeca terecht. Maar na een aantal tropenjaren achter de bar heeft hij het daar wel gezien. “Op mijn vijfentwintigste wist ik in één keer wat ik wilde. Ik werkte op het Stratums Eind, dé uitgaansstraat van Eindhoven, en zag daar om me heen allerlei dingen gebeuren waarvan de verleiding om te weerstaan té groot was. Ik zag mezelf niet oud worden op het Stratums Eind.”

Liefde voor computers

Hij vond een administratief baantje en werd daar weer verliefd op computers. “Ik was de liefde voor computers jaren eerder verloren. Mijn eerste computer was een ZX Spectrum. Daar moest je je programma’s en spelletjes nog zelf uittypen en opslaan op een cassettebandje. Dat ging een keer fout, ik was toen een jaar of 11. Na drie dagen programmeren viel de stroom uit en alles waar ik uren aan had gewerkt was kwijt. Ik heb het apparaat toen letterlijk vanuit de eerste etage uit het raam gegooid. Mijn liefde voor computers was even verdwenen. Na mijn horecatijd vond ik hem gelukkig terug. Ik werkte nog even bij FSR Opleidingsgroep en Atos Origin, maar wist al snel dat ik ondernemer wilde zijn. Na twee jaar ben ik samen met Maarten Franken van GoodHabitz OBI Automatisering gestart.”

OBI Automatisering

“Ondanks dat ik een echte ICT-nerd ben, ik hou van de techniek, vind ik het heerlijk om mensen om me heen te hebben. Ik ben echt een mensen-mens. Daarom ben ik ook zo trots op OBI. Bij ons werken allemaal heerlijke vakidioten. Zij snappen dat ICT, net als de horeca, een dienstverlenend vak is. Klanten vinden het niet fijn om te wachten, maar vinden het nog vervelender als ze er niet zeker van zijn of ze wel geholpen worden. Een goede horecaman in de bediening geeft je een seintje ‘ik heb je gezien en ik ga je zo helpen’. En zo hoort een ICT helpdesk ook te werken. Wij begrijpen dat. Helaas kun je dat kun je niet van ieder ICT-bedrijf zeggen. Ik stap al 18 jaar iedere ochtend met heel veel plezier in mijn auto om naar mijn werk te gaan. Dat meen ik serieus.”

De marketingfilosofie van Roger Zweegers

1.     Wie niet kiest wordt niet gekozen
Je moet heel goed nadenken over je doelgroep. Deze moet je zo specialistisch mogelijk uitzoeken.

2.     Schiet altijd met scherp
Je kunt je marketingbudget maar één keer uitgeven. Alleen naar je doelgroep moet je van de daken schreeuwen dat je bestaat en laten weten wat je doet. Alle anderen zijn minder belangrijk.

Relatiemagazine Bits&Bytes

OBI geeft twee keer per jaar het relatiemagazine Bits&Bytes uit met daarin artikelen speciaal voor ondernemers en hoger management. Het magazine wordt naar meer dan 1000 klanten en prospecten gestuurd. “Ik heb ooit ergens gelezen, ik weet niet meer waar, (en met een grote glimlach op zijn gezicht) maar het zal wel in het boek ‘Marketing voor Dummies’ zijn geweest, dat als je met je merk autoriteit wilt uitstralen je op drie verschillende manieren je merknaam aan je doelgroep moet presenteren. Wij doen dat vooral digitaal (website, social media en nieuwsbrief), met de bestickering op onze auto’s en via Bits&Bytes. Ik vind een magazine ook een product dat klasse uitstraalt. Het laat een goede indruk achter als ik na een gesprek met een klant een magazine in zijn handen druk.”

Veranderingen

“Over vijf jaar ziet de ICT-wereld er heel anders uit. Vijf jaar geleden verkochten wij iets heel anders dan nu. OBI is, en zal altijd, voor bedrijven de schakel tussen mensen en computersystemen zijn. Vijf jaar geleden verkochten wij online Windows werkplekken. Nu is dat Office 365. En over vijf jaar zal het weer iets heel anders zijn. Als je het aan mij vraagt wordt onze taak ook steeds gecompliceerder. Alles wordt geautomatiseerd, dus je gaat op steeds hoger denkniveau bedrijven ontzorgen. Vroeger beheerden wij mailservers en was OBI een helpdesk voor systeembeheer. Nu implementeren wij Office 365, is de ICT geregeld en denken we steeds vaker mee op procesniveau. Zo helpen we bijvoorbeeld bedrijven met ISO 27001 en het borgen van hun processen. Het gaat steeds meer over informatiebeveiliging. Dat is een indirect gevolg van de privacywetgeving. Daarin voorzie ik nog wel een gevaar binnen nu en vijf jaar. Ik denk dat het, door de AVG/GPDR, over een aantal jaren steeds moeilijker wordt om ICT en software uit verschillende werelddelen te kopen of te gebruiken. En dat kan verstrekkende gevolgen hebben. Je ziet dat nu al bijvoorbeeld gebeuren met Huawei en de handelsoorlog tussen Amerika en China.

Meer weten over Roger Zweegers of OBI Autimatisering? Kijk dan op www.obi.nl

Ook zo’n interessante blog op je website? Neem vrijblijvend contact op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.