Social Media

Pak kansen met deze 5 minder bekende social kanalen

Leestijd: 3 minuten
social media kanalen

Als bedrijf kun je niet meer ontbreken op social media kanalen, zoals Facebook, Twitter en LinkedIn. Of Instagram en Snapchat, als je je richt op jongeren. Deze ‘big five’ qua social media kanalen zijn vaak wel duur en opvallen is moeilijk. Maak kennis met 5 minder bekende social kanalen, waar je content effectief kunt inzetten voor branding en content marketing.

1. Reddit

Reddit.com is een social sharing website, oftewel een forum. In allerlei categorieën kun je vragen stellen, adviseren of discussiëren. Gebruikers kunnen stemmen op de geplaatste content. Op basis daarvan zet Reddit de reacties in volgorde van populariteit.

Reddit als vraagbaak gebruiken

Vragen stellen aan jouw doelgroep biedt waardevolle inzichten. Amazon doet dit via Reddit, bijvoorbeeld: ‘Wat zou je op Amazon willen kopen, dat we nog niet aanbieden?’. Hiermee creëert Amazon online zichtbaarheid én krijgt de website belangrijke input van de doelgroep.

2. Musical.ly

Musical.ly is een populaire social media app, met name onder meiden tussen de 10 en 20 jaar. Deze app verbindt muziek en video’s met elkaar: de app wordt met name gebruikt om dans- en playbackfilmpjes te maken en tonen aan de volgers.

Influencers inzetten via Musical.ly

De musical.ly app kun je inzetten door influencers in te schakelen om jouw merk te promoten. Zo liet Beiersdorf (een producent van huidverzorgingsproducten) 5 influencers hun volgers uitdagen om in een filmpje te dansen als het dier waar de deodorant 8×4 naar vernoemd is, zoals een kat. En met succes, want het resultaat: 4.364 nieuwe fans en 61.000 likes in 5 dagen.
Edit: Musical.ly is ondertussen TikTok geworden

3. Medium

Medium is een populair bloggersplatform. Je kunt het vergelijken met Twitter, maar dan met een tijdlijn met langere content per post. Je kunt op Medium.com content publiceren en de interactie aangaan met het netwerk.

Zichtbaarheid uitbreiden op Medium.com

Buffer, een bedrijf in social media management, geeft zelf het goede voorbeeld met hun pagina op Medium. Zij gebruiken hun account om content en blogs te delen en volgen gebruikers met interesse in marketing en social media. Buffer vergroot op deze manier met Medium hun online zichtbaarheid.

4. Vero

Vero is een broertje van Instagram. Het platform skipt wel belangrijke minpunten van Insta: geen advertenties die je feed domineren en geen algoritmes die bepalen wat leden te zien krijgen. Wat dan wel? Een volledige focus op content, dus het delen van onder andere foto’s, video’s, links, muziek en boeken.

Vero veroveren met je brand

Vero past perfect in een content marketing strategie. Het grote voordeel is namelijk de primaire focus op content en geen ‘ruis’ van advertenties. Verder is Vero zeer geschikt voor influencer marketing, wat vaak als betrouwbaarder wordt gezien dan advertenties.

5. Podcast

Een podcast is audio die afgespeeld wordt op onder andere Spotify, iTunes, Google Play en Soundcloud. Meestal delen mensen in een podcast kennis door middel van een dialoog (interview). De laatste tijd winnen podcasts steeds meer aan populariteit.

Hoe passen Podcasts in je contentstrategie?

Podcasts kun je inzetten om ‘top of mind’ te raken of blijven bij je doelgroep. Het draait daarom allemaal om kennisdeling en zichtbaarheid. Zo wijst Juglen Zwaan van ahealthylife.nl zijn bezoekers op podcasts van interviews om kennis te delen, maar ook om zichzelf nog meer ‘in the picture’ te zetten.

Groeien dankzij social media kanalen en content marketing

Het is als merk/organisatie belangrijk om je naamsbekendheid en status van autoriteit te vergroten. Hier zijn daarom zeker niet altijd grote, dure branding campagnes voor nodig. Je bereikt dit ook door middel van content marketing en het (gratis) inzetten van social media kanalen. Effectief is het zeker: meer content betekent meer omzet.

Win-winsituatie: autoriteit, meer klanten, goede ranking

Een goede content marketing strategie en inzet van social media kanalen als distributiekanalen van jouw content levert je dus veel extra klanten op. Immers je hebt hier voor zoekmachine optimalisatie veel profijt van. Kortom, een win-winsituatie.

Hulp nodig bij je content marketing strategie?

Start met content creëren en profiteer van de voordelen. Heb je echter geen tijd te schrijven of heb je de expertise niet in huis om content marketing te bedrijven of je social media kanalen te beheren? Neem vrijblijvend contact op met ons op. Wij creëren, distribueren en beheren content voor bedrijven.
Meer informatie? Bel 040 – 2110953, mail hello@riumssen.nl of vul het contactformulier in.

Ook zo’n interessante blog op je website? Neem vrijblijvend contact op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.