Interview

Janssen Steijlen: een frisse blik op marketing

Leestijd: 3 minuten
janssen steijlen interview Riumssen

Samen zijn ze al meer dan 45 jaar makelaar. Jac Janssen en Freek Steijlen van Janssen Steijlen hebben dus veel ervaring, maar daarnaast ook een frisse blik op marketing. En dat is niet altijd even gebruikelijk in de toch ietwat conservatieve makelaardij. Riumssen zat met de heren aan tafel en vroeg ze het hemd van het lijf.

Er staat geen ‘Makelaars’ achter jullie naam?

Steijlen: “Dat klopt. Overigens staat op de gevel van ons pand nog wel Janssen Steijlen Makelaars. Janssen Steijlen is meer dan een makelaar. Wij verkopen niet alleen huizen, maar geven daarnaast ook advies betreft nieuwbouw, helpen bij herontwikkeling en transformaties, doen midden- en kleinbedrijf, taxeren zowel woonhuizen als bedrijfspanden en faciliteren agenten.”
Janssen: “Als je aan 100 mensen vraagt: ‘Wat doet een makelaar?’, zal 95% zeggen: ‘Die vekoopt huizen’. Wij doen meer.”
Steijlen: “In de toekomst willen we misschien nog wat meer in onroerend goed doen. Dan dekt de term makelaar de lading ook niet.”

Vogel in het logo

Steijlen: “In ons logo staat een ontworpen vogel met daarin een ijsvogeltje. In de hal van ons kantoor vind je een grote muurschildering waarop verschillende vinken meesen te zien zijn. Die hebben te maken met onze kernwaarden.”
Janssen: “Die vogel hoort bij het onderschrift van ons logo; Thuis op iedere locatie. ‘Thuis’ is een gevoel. Daarom staat de vogel met zijn borst vooruit en met kop en staart omhoog. Hij is trots en voelt zich thuis. In de nieuwe reclame van de NVM staat nu ook een vogeltje centraal.”

Jullie zitten beide meer dan twintig jaar in het vak. Wat is er de afgelopen jaren marketing-technisch veranderd?

Steijlen: “Je had toen het uitwisselingssysteem van de NVM al, dat is er nu nog steeds. Uiteraard is dat nu allemaal gedigitaliseerd binnen Funda.”
Janssen: “Ons kantoor was een winkel. Mensen kwamen naar ons toe om een huis te zoeken. Dat was fijn, want je had meteen persoonlijk contact. Dat is nu wel anders. Twintig jaar geleden moest je het doen met een foto van de voorkant van een huis. Nu kan iedereen op Funda en op onze website en socialmediakanalen alle foto’s en filmpjes van het hele huis zien.”
Steijlen: “Vandaag de dag kun je veel gerichter marketen. Je gaat niet meer adverteren in het Eindhovens Dagblad of De Huiskrant voor zichtbaarheid en naamsbekendheid. Dat doe je nu via je eigen socialmediakanalen en website en door een goed netwerk om je heen te bouwen. Overigens doen de borden het ook nog steeds goed.”

Social media

Janssen: “Vroeger meldde je een huis aan bij de NVM en dan bleef je wachten naast de telefoon, en later achter je computer, tot de eerste geïnteresseerde zich meldde. Dat is nu wel anders. Nu komen de aanvragen niet alleen op kantoor binnen tijdens kantooruren, maar ook de hele dag door op mijn mobiele telefoon en via e-mail, Facebook, LinkedIn en What’s app.”

Hoe belangrijk is een website voor een makelaar?

Janssen: “Het is het visitekaartje van je bedrijf. Een website is uitermate geschikt om nieuwe klanten kennis met je bedrijf te laten maken. Je kan er je identiteit kwijt en laten zien waar je voor staat en wat je doet. Met je website verkoop je geen huizen. Die heeft men allang op Funda of je socialmediakanalen gezien.”
Steijlen: “Een website hoort bij het algehele plaatje. Of de mensen op onze website komen, ons kantoor binnenlopen of een van onze medewerkers aan de lijn hebben. Alles dient dezelfde sfeer en beleving uit te stralen.”

Janssen Steijlen

Janssen: “Bij ons kies je voor ontzorging. Wij zijn de crisisjaren tegen de stroom ingegaan door te proberen onze binnendienst op orde te houden. Wij zijn makelaars en bijna alles wat wij doen, doen de meeste anderen ook. De deskundigheid, snel reageren en het op tijd komen is niet meer dan de basis. Je onderscheidt je vooral door wie je zelf bent.”
Steijlen: “Ik vroeg het laatst aan een opdrachtgever waarom hij van onze diensten gebruik maakt. Hij zei: ‘Omdat jullie authentiek zijn’. Wij proberen ons in onze klanten in te leven en zo min mogelijk afstand te creëren.”
Janssen: “Het is natuurlijk vervelend als iemand na een bezichtiging het huis niet koopt. Maar als diegene enkele dagen later belt dat hij zijn eigen huis bij jou in de verkoop wil hebben, omdat hij zo goed behandeld is, voelt dat bijzonder prettig. Daarnaast is de combinatie wonen en bedrijf in het hogere segment ook interessant.”
Steijlen: “In onze missie en visie is opgesloten dat iedereen waar we mee samen werken een ambassadeur van Janssen Steijlen moet worden. Dat betekent dat je je zaken altijd op orde moet hebben.”

Waar zien jullie Janssen Steijlen over vijf jaar staan?

Steijlen: “We moeten nog flink aan onze naamsbekendheid werken. Ik wil dat iedereen in Eindhoven en Veldhoven de naam Janssen Steijlen kent. Daarnaast zou ik het fijn vinden als we er nog twee agenten bij zouden krijgen.”
Janssen: “Ik ben heel trots op waar we nu na een jaar staan. Mensen komen regelmatig naar me toe om te vertellen dat ze ons bord hebben gezien en hoe gaaf ze die vogel vinden. Dat verhaal mag nog wel wat dieper Eindhoven en Veldhoven ingaan de komende jaren.”
Steijlen: “We hebben het afgelopen jaar flinke veranderingen doorstaan. Zo hebben we bijvoorbeeld afscheid genomen van Lommers Makelaars en Qualitas Bedrijfsmakelaars. Aan het einde van het jaar gaan we samen kijken hoe die veranderingen hebben uitgepakt en of we kwalitatief nog een paar slagen kunnen maken.”

Waarom overleven jullie de volgende crisis?

Steijlen: “Wij kunnen ons makkelijk aanpassen aan veranderingen. Daarnaast zijn we niet bang anticyclisch te investeren. We hebben ook bewust afscheid genomen van bepaalde diensten zoals beheer en woningverhuur.”
Janssen: “Daarnaast doen we wat we leuk vinden. En dat maakt alles toch net iets makkelijker.”

Janssen Steijlen is een klant van Riumssen. Wij schreven ondermeer hun webteksten en plaatsen iedere maand SEA- en Facebookcampagnes voor het bedrijf. Daar leest u op deze casepagina meer over. Meer weten over Janssen Steijlen? Kijk dan eens op hun website: janssensteijlen.nl

Ook zo’n interessante blog op je website? Neem vrijblijvend contact op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.