Website

Hoe maak ik een goede call to action button? 7 tips!

Leestijd: 3 minuten 17-06-2020
goede call to action button blog Riumssen

Heb je wel eens over de call to action buttons op de website van je bedrijf nagedacht? Waarschijnlijk niet. Toch zijn het essentieel onderdelen. Je wilt tenslotte dat je bezoeker erop klikt. Daarom moeten ze dus uitnodigend en verleidend zijn en de aandacht van je potentiële klant trekken. In deze blog geven we je zeven tips om de perfecte call to action button te maken.

Maar wat is call to action?

Call to action (vanaf nu CTA) betekent, vrij vertaald, een vraag om actie. Je wilt dus door middel van een CTA button iemand iets laten ondernemen. Dat diegene bijvoorbeeld je product bestelt, een formulier verzendt of  je belt. Daarom moet de knop perfect zijn. Alles moet kloppen. Het mag niet gebeuren dat je potentiële klant afgeleid raakt en niet klikt.

7 tips voor een goede call to action button

  1. Contrast

    Zorg door middel van kleur dat je CTA button contrasteert met de achtergrond, waardoor deze goed opvalt. Zorg er ook voor dat de kleur van je button contrasteert met de kleuren van je huisstijl. Misschien heb je bijvoorbeeld al gezien dat de kleuren van deze pagina groen en blauw zijn en de CTA buttons oranje. Gebruik ook veel witruimte om je knop. Hierdoor vallen ze nog meer op.

  2. Ronde hoeken

    Uit onderzoek is gebleken dat men ronde hoeken prettiger vindt dan scherpe. Een klein verschil, maar misschien net genoeg om een bezoeker (onbewust) weg te laten klikken. Ronde hoeken dus.

Lees ook het artikel: Wat kost een professionele website laten maken volgens Riumssen?

  1. Gebruik teksten die oproepen tot actie

    ‘Verzend’ roept natuurlijk op tot actie als iemand jouw contact formulier heeft ingevuld, maar een button met de tekst ‘Vraag een gratis offerte aan’ klinkt toch beter. Je stelt je bezoeker daarmee gerust. Als hij op de knop klikt gebeurt er immers niets engs.

  2. Strategische plek

    Zorg dat de CTA buttons op strategische plekken op de diverse pagina staan. Bepaal daarom op iedere pagina waar jouw bezoeker genoeg informatie heeft ontvangen om tot actie over te gaan. Dit kan op meerdere plekken zijn. Het belangrijkste is dat je het de gebruiker zo eenvoudig mogelijk maakt om te bestellen of in contact met je bedrijf te komen.

  1. USPs in de buurt van je CTA button

    Om je call to action button wat kracht bij te zetten is het altijd goed je USPs dicht bij je button te plaatsen. ‘Gratis verzending’, ‘Onmiddellijk leverbaar’ of ‘Snel bezorgd’ zorgen voor geruststelling en laten je bezoeker sneller klikken.

  2. Een knop is een knop

    Laat je button er uitzien als een echte knop. Geef hem een schaduw, randje, een hover effect of een 3D look, zodat je bezoeker echt het gevoel heeft dat hij ergens op klikt.

  3. Creëer een gevoel van urgentie

    De meeste mensen zijn bang de boot te missen. Daarom kan het interessant zijn om een urgentie aan je CTA button te hangen. Zo kun je de tekst ‘Vraag nu een offerte aan voordat het te laat is’ gebruiken of er daadwerkelijk een deadline aan hangen; ‘Bestel voor 1 mei en ontvang een GRATIS SSL-certificaat’. Door woorden als ‘direct’, ‘meteen’ en ‘nu’ is men sneller geneigd om te klikken.

Zelf je CTA buttons maken? Of toch liever uitbesteden?

Wil je meer weten over call to action buttons of een ander onderdeel van je website? Of ben je benieuwd wat er beter kan aan jouw website, waardoor hij beter converteert? Bel dan gerust naar Serge van Uden op 040-2110953 Hij denkt graag met je mee hoe we jouw site nog beter voor je kunnen laten werken. Mailen naar hello@riumssen.nl mag natuurlijk ook.

Ook zo’n interessante blog op jouw website? Neem vrijblijvend contact op