Goede teksten schrijven is een vak. Met relevante teksten op je website creëer je meer online zichtbaarheid en bereik, waardoor potentiële klanten eerder op jouw website terecht komen. Of het nu gaat om een blog, nieuwsbrief of advertentie, krachtige tekst is key. Maar wat maakt een tekst nou goed? Er zijn een aantal regels waarmee je je (web)teksten snel en effectief verbetert. Met onderstaande tips maak je daarom – ook zonder een volleerd tekstschrijver te zijn – direct het verschil.
Goede teksten schrijven: 7 tips
1. Denk vanuit je doelgroep
Je triggert je doelgroep met relevante teksten. Daarvoor moet je deze door en door kennen. Wat beweegt hen? Wat zijn hun vragen? En waarom is jouw product of dienst het antwoord daarop? Vraag je dit altijd af bij het schrijven van een tekst. Daarnaast is het handig persona’s op te stellen. Dit zijn ijkpersonen die jouw doelgroep vertegenwoordigen.
2. Wees uniek
Goede teksten schrijven is in feite verhalen vertellen. Alles en iedereen heeft een uniek verhaal, ook jouw bedrijf. Maak je tekst persoonlijk en onderscheid jezelf van je concurrenten.
3. Houd het boeiend
Van droge feiten opsommen wordt niemand blij. Gebruik daarom voorbeelden en beeldend taalgebruik om je teksten levendig te houden. Wissel tekst af met afbeeldingen en/of filmpjes. En vergeet vooral niet emoties te beroeren. Door in te spelen op emoties, zoals blijdschap of juist verdriet, trek je de lezer meer je verhaal in.
4. Get to the point
Niets leest vervelender dan ellenlange zinnen en wollig taalgebruik. Bovendien scannen lezers een website in plaats van het woord voor woord te lezen. Zet de zinvolle informatie dus bovenaan en houd het kort.
5. Gebruik zoekwoorden
Word beter vindbaar in Google en andere zoekmachines door relevante zoekwoorden of -zinnen te gebruiken. Voor een glazenwasser in Tilburg kan dat ‘glazenwasser Tilburg’ zijn. Daar zoeken zijn potentiële klanten immers op. Laat zoekwoorden in ieder geval terugkomen in je kop, inleiding en een tussenkop.
6. Activerend tekstschrijven
Een goede tekst is activerend. Passieve teksten bevatten zinnen zoals ‘wij zullen u op de hoogte houden van…’. Of ‘via deze link kunt u zich aanmelden’. Het klinkt afstandelijk en spoort de lezer niet aan. Houd het kort en simpel: ‘blijf op de hoogte’ en ‘direct aanmelden’.
7. Opmaak is doorslaggevend
Je kan nog zo’n goede teksten schrijven, als de opmaak niet klopt zal niemand ze lezen. Lange alinea’s zonder tussenkoppen zorgen ervoor dat de lezer snel afhaakt. Breek je tekst daarom op met:
- Tussenkoppen
- Genoeg witruimte
- Korte zinnen
- Opsommingen
- Kaders
Een groter bereik dankzij sterke webteksten
Met sterke webteksten scoor je hoger in zoekmachines waardoor je meer bezoekers genereert op je website. Mits de artikelen goed geschreven en relevant zijn, kan dit leiden tot meer omzet. Elke nieuwe tekst wordt door Google geïndexeerd (geüpdatet in hun systeem). Hoe meer teksten, hoe groter de kans dat bezoekers op jouw website uitkomen. Dat betaalt zich uiteindelijk weer terug in die hogere conversie (meer sales via je website).
Teksten schrijven uitbesteden? Of zelf doen?
Goede teksten schrijven vergt weliswaar wat oefening. Daar staat dan wel meer zichtbaarheid, meer bezoekers en uiteindelijk meer omzet tegenover. Heb je simpelweg de tijd en mankracht niet? Bel of mail ons dan voor een vrijblijvend gesprek. Wij helpen je graag bij het aanpakken van je (web)teksten en andere content.