Het eerste contact met klanten en het belangrijkste deel van beslissingsprocessen vindt tegenwoordig online plaats. In het bijzonder op de verschillende social media kanalen. Maar hoe zet je social media marketing effectief in? Wij zetten een aantal belangrijke tips voor je op een rij.
Hoe zet ik mijn social media marketing effectiever in?
1. Kies je kanalen wijs
Schiet niet met hagel door op alle social media tegelijk te posten. Kies bewust de kanalen die bij jou en jouw doelgroep passen. Begeef je je in een zakelijke markt en richt je je op beslissingsbevoegden, dan is Linkedin een goed platform. Is visuele presentatie belangrijk voor jouw product of dienst, dan bieden Instagram en Pinterest veel meer mogelijkheden.
2. Wees doelgericht
Bedenk ook wat je wilt bereiken met het inzetten van social media. Wil je je naamsbekendheid en herkenbaarheid vergroten? Of juist meer omzet realiseren of klanten binden? Jouw doelen vormen samen met de doelgroep de leidraad voor je content.
3. Eerst kijken, dan doen
Het mooie van social media is dat iedereen er een heleboel informatie op deelt. Mensen doen oproepen, stellen vragen en delen klachten. Zonder zelf direct content te delen, bieden social media waardevolle input om gericht met social media marketing aan de slag te gaan.
Lees ook het artikel ‘Waarom Facebookpromotie nog steeds belangrijk is voor je bedrijf!’
4. Laat zien wie je bent
Social media zijn online, maar niet onpersoonlijk. We nemen meer aan van een persoon dan van een logo. Communiceer als het kan vanuit persoonlijke accounts. Zorg dat vanuit een bedrijfsaccount of -pagina altijd ook persoonlijk contact mogelijk is.
5. Creëer eigen content
Hoewel ‘liken’ en ‘delen’ de essentie vormen van social media, is eigen, unieke, content plaatsen essentieel voor effectieve social media marketing. Daarmee laat je tenslotte uw eigen expertise, product of dienst zien.
6. Verkoop niet, voeg waarde toe
Van verkooppraatjes is op social media niemand gediend. Men is op zoek naar kennis, inspiratie en oplossingen. Artikelen die dat bieden (zie ook punt 2.) zorgen voor meer views en interactie.
7. Beeld plakt beter
Hoewel een inhoudelijk goed artikel of blog (zie punt 6.) erg waardevol is, is het effect visuele content op social media vele malen groter. Een pakkende video of praktische infographic heeft snel meer attentiewaarde.
8. Meten is weten
Wat gisteren werkte, is morgen achterhaald. De ontwikkelingen op social media gaan snel en de mens is grillig. Maak gebruik van tools om inzicht te krijgen in het effect van de content die je deelt.
Betere vindbaarheid door social media marketing
Goed doordachte social media marketing kan uitermate effectief zijn. Het vergroot in eerste instantie de zichtbaarheid op deze kanalen. Tegelijkertijd is de kracht van social media marketing dat je ook beter vindbaar bent via zoekmachines. Op die manier kun je je bereik vergroten. En dat is nog zonder het online mond-tot-mondeffect: geliket, getagd, genoemd of gedeeld worden.
Social media marketing uitbesteden of zelf beheren?
Vaak wordt gedacht dat social media marketing is iets dat men erbij doet. Maar er komt meer bij kijken dan het artikel van de website delen op verschillende social media. Het vergt een planmatige aanpak, specialisme en dagelijkse monitoring. Social media marketing moet daarom een vast onderdeel zijn van de dagelijkse bedrijfsactiviteiten. Het kan daarom zinvol deze activiteiten deels of geheel uit te besteden. Dat kan zelfs financieel interessanter zijn omdat je dan meer tijd aan jouw eigen business kunt besteden.
Bent je benieuwd hoe je social media marketing effectiever kunt inzetten? Riumssen helpt je graag met het creëren, distribueren en beheren van relevante content. Bel 040-2110953 of mail voor een vrijblijvend gesprek. Wij vertellen je graag wat de mogelijkheden zijn.