Interview

24 uur in bedrijf met David van Iersel

Leestijd: 3 minuten
david van iersel 24 uur in bedrijf Riumssen

Als ondernemer heeft hij pieken en dalen meegemaakt, “de essentiële ingrediënten van ondernemerschap” zo zegt hij. Begon 25 jaar geleden als grafisch ontwerper. Was mede-eigenaar van scherpontwerp en enkele jaren later en-passant eigenaar van uitgeverij De Boekenmakers. Gaf op zaterdag gastlessen in communicatie, vormgeving en typografie. Was 28 jaar getrouwd en is nu verliefd. In januari wordt hij 49 jaar. David van Iersel is het brein achter 24 uur in bedrijf.

Vrije tijd

“Ik hou van lekker eten, ik reis graag en maak dan bij voorkeur foto’s van de vergankelijkheid, de geleefde dingen om me heen. En omdat ik breed georiënteerd en geïnteresseerd ben lees ik veel.”

24 uur in bedrijf

Al 6 jaar is 24 uur in bedrijf (afgekort 24U) hét zakelijk platform van Eindhoven en sinds begin 2018 ook in Rotterdam. Het heeft als doel ondernemers te helpen met hun persoonlijke ontwikkeling, om kennis te delen maar vooral om te verbinden. En dialoog is daar een belangrijk middel bij. “Wij willen er voor iedere soort ondernemer zijn. Veel mensen raken verward in een ‘borrelomgeving’. Wij zijn niet zo van het borrelen om te borrelen of het old boys network. Bij ons draait het écht om de verbinding. Door het faciliteren van dialoog komt ook de wat introvertere ondernemer in gesprek met andere ondernemers. Dit komt omdat onze bijeenkomsten vaak een intiem karakter hebben. Dat levert mooie gesprekken en verbindingen op.”

Meerwaarde geven

“De meerwaarde die wij aan onze leden geven zit in de inhoud van ons programma. Wij zijn ook heel specifiek bezig om de juiste mensen bij elkaar aan tafel te zetten. Daarin onderscheiden wij ons van andere initiatieven.”

Netwerken en rode vlekken

David vindt dat netwerken een wezenlijk onderdeel moet zijn van eenieders ondernemerschap. “Je hoort ondernemers nog wel eens zeggen dat ze het te druk hebben om te netwerken. Dat is nou juist hét moment om te netwerken! Je ontwikkelt jezelf, je leert van andere ondernemers en je leert mensen kennen die jou kunnen helpen als je er zelf even niet meer uitkomt. Daar willen wij als 24U in faciliteren. Van netwerken met bitterballen, bier en visitekaartjes krijg ik rode vlekken in mijn nek.”

Lees ook het interview ‘Roger Zweegers: ‘Over vijf jaar ziet de ICT-wereld er heel anders uit”

Autodidact

“Toen ik een jaar of zes jaar geleden het gevoel had dat ik mezelf als ondernemer opnieuw moest heruitvinden kwam ik erachter dat in deze regio door het vertrek van Philips nieuwe behoeftes begonnen te ontstaan. Design, kennis, innovatie en technologie werden een belangrijk onderdeel van de regio en nieuwe soort ondernemers stond op. Ik wilde in het gat springen tussen oude industrie en nieuwe ondernemers. Ik ben toen het netwerken me meer eigen gaan maken.”

Marketingstrategie

“Netwerken en marketing zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Netwerken hoort een essentieel onderdeel van je marketingstrategie te zijn. Het geeft je een podium om zichtbaar te zijn. Misschien een klein podium, maar mond-tot-mondreclame is nog steeds de beste reclame die er is.”

Post Scriptum

“Ik noem 24U een zakelijk platform. Dat doe ik omdat een platform gelaagdheid geeft aan wat je doet. Uiteraard draait het om netwerken bij 24U, maar ik vind het leuk daaromheen tools te bouwen. Zoals de reizen die we organiseren, de media die we willen gaan maken en de brug die we gaan slaan tussen cultuur en het bedrijfsleven. Hierdoor netwerk je niet louter eendimensionaal. En dat is de essentie van de gelaagdheid van het zakelijk platform.”

De dos en don’ts van het netwerken volgens David van Iersel.

DO

  1. Zorg dat je een goede pitch hebt.
    “Heel veel mensen denken dat ze weten wat ze doen, maar krijgen het verrekte beroerd uit hun strot, waardoor de boodschap niet aankomt.”
  1. Ben open in je communicatie.
    “En dan bedoel ik vooral je non-verbale communicatie. Je mimiek, je fysiek. Daar denken veel ondernemers niet aan. Blijf natuurlijk wel jezelf. Praat duidelijk en kijk helder uit je ogen.”
  1. Denk goed na over je hulpvraag.
    “Daarmee geef je ook aan dat je niet alleen komt om te halen, maar ook om kennis te delen. Zo stel je je kwetsbaar op, laat je zien dat je ook maar een mens bent.”

DON’T

  1. Kom niet om te halen
    “Vraag niet om business. Praat niet constant over jezelf of je dienst of product.”
  2. Mensen niet aankijken
    “Laat zien dat je interesse hebt in je gesprekspartner. Kijk ze aan en luister aandachtig.”
  3. Geef geen slechte pitch
    “Als jij je pitch niet op orde hebt kun je hem beter helemaal niet houden. Houd dus liever geen pitch dan een slechte.”

Wil je meer weten over 24 uur in bedrijf? Kijk dan eens op www.24uurinbedrijf.nl.

Ook zo’n interessante blog op je website? Neem vrijblijvend contact op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.